Christmas Citytrip | Ghent

MERRY CHRISTMAS! Hopelijk hebben jullie heerlijke, gezellige kerstdagen gehad met vrienden en familie en hebben jullie ronde buiken gekregen van het lekkere kerstdiner. Vorige week heb ik al een klein beetje kerst mogen vieren op een bijzondere plek. Samen met mijn vriend ging ik namelijk een weekend weg naar Gent en vandaag, na het kerstweekend, deel ik mijn momenten van deze prachtige stad.

Starbucks Rotterdam Mel's Mirror
Om de reis goed te beginnen, dronken we op Rotterdam Centraal een warme Starbucks koffie.

Antwerpen Mel's Mirror
Na een 4,5 uur durige treinreis komen we aan in Antwerpen. Het prachtige station doet me iedere keer denken aan het decor voor een Harry Potter film. Zo mysterieus. Na 20 minuten pakten we de trein naar Gent-Dampoort.

Uitzicht Gent Mel's Mirror
Eenmaal aangekomen bij ons hotel, het Ibis Gent Centrum St. Baafs Kathedraal hotel zien we tot onze grote verrassing dat ons uitzicht de kerstmarkt van Gent is. Zo gaaf! De kerstchalets en het prachtige gebouw tegenover het hotel maken het plaatje echt compleet!

Christmas market Ghent Mel's Mirror
De kerstmarkten van Gent zien er geweldig uit. In een ‘slinger’ staan de kerstchalets in de binnenstad van Gent en er is natuurlijk van alles te zien, maar vooral te eten. Midden op het St. Baafsplein staat een groot chalet waar je verschillende drankjes kan drinken onder genot van gezellig kerstmuziek. Wanneer je de chalets volgt kom je bij het verlichtte reuzenrad en de schaatsbaan. Alles is verlicht en overal klinkt muziek. It’s the most wonderful time of the year!

Het Broodhuys Mel's Mirror
Na een lange treinreis en het slenteren door de straten van Gent kregen we toch echt wel trek en besloten we te lunchen bij Het Broodhuys. Een ontzettend leuke plek, met een vriendelijke gastvrouw maar oei, het wachten op ons broodje duurde wel eventjes. Des al niet te min genoten we heerlijk van onze lunch met het uitzicht op de winkelstraat.

Gracht gent Mel's Mirror

Gracht Gent Me'l's Mirror
Na de lunch liepen we door de stad om mooie staten te verkennen. Al snel begon het te schemeren wat de verlichting van de huizen en op straat nog mooier maakten.

Ghent Mel's Mirror

‘S avonds wandelen langs de grachten van Gent voelt als een sprookje. De prachtige, verlichtte gebouwen, gezellige restaurantjes en kroegjes en de kathedralen laten je compleet wedromen. Op de achtergrond is zelfs in blauw licht Kasteel Gravensteen te zien. Het was heerlijk om hier te lopen. Zo immens druk was het namelijk niet, waardoor je overal van kon genieten zonder erbij na te denken dat je iemand voor de voeten liep.

Gent Mel's Mirror
In een grote stad hoort natuurlijk een reuzenrad. Naast het reuzenrad staat de grote Sint-Niklaaskathedraal waar we even naar binnen konden. Mijn vriend en ik houden allebei van het bezoeken van hystorische kathedralen. We keken dan ook onze ogen uit in deze oude stad.

Bridge Gent Mel's Mirror

‘S avonds aten we bij Bridge. Een gezellige brasserie op het St. Baafsplein. Het zat er bommetje vol met gasten, maar gelukkig was er nog plaats voor ons vrij. We bestelden beiden een tomatensoep met als hoofdgerecht een entrecote. Oh, wat krijg je trek na al dat wandelen. Natuurlijk gingen we ook voor een goed glas Gents bier.

Ibis Gent Mel's Mirror
Terug aan de overkant. Het uitzicht vanuit de hotelkamer hadden we niet beter kunnen krijgen. ‘S middags waren we al verrast, maar dit plaatje in de avond was natuurlijk helemaal geweldig. De sfeer op het St. Baafsplein was goed te proeven!

Belfot Gent Mel's Mirror
Op de tweede dag van onze citytrip beklommen we de Belfort van Gent. Een kaartje om de Belfort te beklimmen kost ongeveer €6,- en dan heb je ook wat. Je hebt de keuze om met de trap op met de lift naar boven te gaan. Wij kozen natuurlijk voor de trap om wat oude verdiepingen van de belfort te bewonderen. Het uitzicht had niet beter kunnen zijn. Het zonnetje scheen op de oude, historische gebouwen van de stad en de temperatuur buiten was ook heerlijk, maar dat hebben we allemaal kunnen voelen de laatste tijd.

Mel's Mirror

Gent Mel's Mirror
Oude gebouwen blijven me fascineren!

Graffiti wall Gent Mel's Mirror

Graffiti Gent Mel's Mirror
In de Werregarenstraat, midden in het centrum van Gent, mag je legaal graffiti spuiten. Het is een soort niemands-land waar iedereen zijn kunst op de muren mag tonen. Ontzettend vrolijk en kleurrijk is dit straatje en je komt er de gekste creaties tegen. Leuk om te bezoeken!

Mel's Mirror
Alleen maar liefde!

Kasteel Gravensteen Mel's Mirror
Op het Sint-Veerleplein staat de middeleeuwse, overgebleven burcht Kasteel Gravensteen. Het werd vroeger gebruikt als verdediging tegen de invallen van de Noormannen, maar nu is het kasteel te bezoeken en het trekt dan ook veel toeristen. Om het kasteel te bezoeken kochten wij een kaartje voor €9,- maar bewoners van Gent mogen er gratis naartoe. Het kasteel is midden in het centrum te vinden. Er rijden zelfs trams langs het kasteel. Super leuk om te zien!

Gravensteen Mel's Mirror
Het binnenplein van het kasteel.

Gravensteen Gent
In ieder kamertje van het kasteel werden sprookjes uitgebeeld met prachtige decoraties en mooie muziek. Hier lag Doornroosje te slapen tussen rode rozenblaadjes. Het sprookje dat ik onderhand wel kan drómen, deed mij hier weer als kleine meisje voelen. Vooral toen de muziek van Tjaikovski begon te spelen, de muziek die ik herken uit de oude, getekende Doornroosje film. De ruimte waar Doornroosje ligt werd vroeger gebruikt als kapel.

Gravensteen

Gravensteen Gent Mel's Mirror

Overal in het kasteel hingen deze gave spiegels met verschillende teksten erop. Zo mooi!

Gent Mel's Mirror
Op één van de torens van het kasteel was dit prachtige uitzicht van Gent te zien. Geweldig!

Gravensteen
En als afsluiter van de tour door het kasteel een warme chocolademelk in de Winter-bar.

St. Baafskathedraal

Hotdog Gent Mel's Mirror
Een hamburger op de kerstmarkt mag natuurlijk niet ontbreken. Yum! Na de hamburger namen lekker ongegeneerd nog een hot-dog erbij!

Gents bier
Dit weekend was het perfecte weer om nog gezellig terrasjes te pakken. En dat deden we! De tel ben ik kwijt geraakt, maar we hebben ontzettend leuke tentjes bezocht in Gent. We eindigden bij de vertrouwde Brasserie Bridge en bestelden beiden een Westmalle. Met het uitzicht op de kerstmarkt en vrolijke toeristen zaten wij helemaal op onze plek!

Klik hier als je de video niet kan bekijken

Gent is zeker het bezoeken waard tijdens de feestdagen. De sfeer is heel gemoedelijk en er is van alles te zien en te doen. Ik moet wel eerlijk zeggen, nu ik beide steden Gent en Brugge heb gezien, dat Brugge mij iets meer trok dan de stad Gent. Brugge is een compleet andere wereld en Gent is daar de stedelijke versie van. Des al niet te min was dit weekend Gent een super leuke ervaring. Ik kan niet wachten tot volgende citytrip.

Ben jij ooit in Gent geweest? Of heb je nog tips voor een volgende citytrip?